Nov 15, 2008

新学期

11月も半ば。ブルンジで新学期が始まって2ヶ月になる。
授業料は2005年に廃止され、その後制服着用も義務付けられなくなったが、ノートや鉛筆の購入が家庭の大きな負担となっている。たかがノートと鉛筆なのだが、紙の生産も文房具用品の生産もしていないブルンジは、ケニア、ウガンダ、タンザニアからの輸入に頼るしかなく、石油価格の高騰で運送費が上がり、輸入ノートの値段は一年前と比べて2倍に跳ね上がった。現金収入の殆どない多くの家庭で、5人、7人の子どもに一冊100円近くするノートを買うことは難しい。

UNICEFはBack-to-School (学校へ行こう!)キャンペーンで、17県のうち教育基盤がより脆弱な3県において、全小学生に文房具配布を行った。そして教育省は14県において、ウガンダ政府より寄付されたノートの配布を行った。子どもたちがこれらのノートを使い終わったら、各家庭が購入せねばならない。いつになったら、ブルンジの多くの家庭が、借金をせずに子どもを学校に送ることができるのだろう。

新学期2日目、9月16日に訪れた小学校の写真です。


Back-to-School

It’s been two months since the new school year started in Burundi.
Even though the school fee was abolished in 2005 and the uniforms are no longer mandatory, many Burundian families face difficulties in buying basic learning materials for their children. Why? They are simply not affordable. For instance, Burundi relies solely on imported notebooks from Uganda, Kenya and Tanzania. The price of imported notebooks has doubled since one year ago due to the rise in oil cost that pushed the transport cost up. How can families with very little income buy several notebooks that cost almost a dollar each to their numerous children?

As part of the Back-to-School campaign to promote enrollment and retention in school, UNICEF distributed learning materials to all primary school pupils in 3 out of 17 provinces where key education indicators are inferior. The Ministry of Education distributed notebooks donated by the government of Uganda in other 14 provinces. Once children finish using these notebooks, their families would have to buy additional notebooks. When would the majority of Burundian families be able to send their children to school without making debts?

Photos from the second day after school opening.

1) Three boys who dropped out last year were sitting by the school wathcing others starting classes.
2) Packed classrooms... literally packed.
3) The classroom of Grade 2 had half of the pupils standing due to the lack of pupils' desks.
4) Talking to children and their parents at school.
1)去年学校に来なくなった男の子3人が、新学期の様子を眺めていた。
2)ぎゅうぎゅう詰めの教室。身動きはおろか、息をするのも困難ではないかと思わされた。
3)2年生の教室では半分の児童が立っていた。机不足は慢性的なチャレンジ。
4)ある小学校で、児童と親と。


1 comment:

www.Gatto999.it said...

Great photos ...

Ciao from Italy
:)